Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – dyskalkulia rozwojowa

Bez kategorii
Spis treści:
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki dyskalkulia rozwojowaUczeń z dyskalkulią:• Trudnościami z czytaniem i rozumieniem:• Trudności z pisaniem:• Problem z rozumowaniem pojęć i symboli:• Problem z szeregowaniem liczb i faktami matematycznymi:• Cechy ogólne charakterystyczne dla osób z dyskalkulią rozwojową:Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – dyskalkulia rozwojowa
Problem dyskalkulii, w odróżnieniu od dysleksji jest stosunkowo mało uświadomiony i zbadany, pomimo tego, że trudności w matematyce wcale nie są rzadkie wśród uczniów każdego typu szkół. Dysleksja rozwojowa jest strukturalnym zaburzeniem zdolności matematycznych które mają specyficzny charakter tzw. wycinkowy, bez ograniczenia ogólnych zdolności poznawczych. Trudności te spowodowane są przez dysfunkcję pewnych obszarów mózgu. Dyskalkulia jest przejawem specyficznych trudności w uczeniu się matematyki a nie przejawem ogólnych trudności. Dziecko z trudnościami ogólnymi przejawia kłopoty mniej więcej na tym samym poziomie, potrzebuje więcej czasu na naukę. W testach inteligencji ma wyniki poniżej średniej. Trudności w nauce nie podlegają gwałtownym zmianom, są równomierne a w przypadku specyficznych trudności w uczeniu się podlegają wahaniom, czasami bardzo wyraźnym, uczeń potrafi być błyskotliwy a za chwile liczyć na palcach w celu wykonania prostego działania matematycznego. Uczeń taki charakteryzuje przeciętnym a często ponadprzeciętnym lub wysokim poziomem intelektualnym, równocześnie ma jednak trudności z pewnymi procesami myślowymi ( z procesami poznawczymi).
Bardzo jasną i konkretną definicją jest zaproponowana w 2001r. przez brytyjski Department for Education and Skills określającą dyskalkulię jako: „Stan, który dotyka zdolności nabywania umiejętności arytmetycznych. Dyskalkuliczni uczniowie mają trudność z rozumieniem zwykłego pojęcia liczby, brakuje im naturalnego chwytania liczb, mają problemy z uczeniem się faktów liczbowych i procedur. Nawet jeśli wypracują poprawną odpowiedź lub zastosują właściwą metodę, to mogą to robić mechanicznie i bez pewności.”
Uczeń z dyskalkulią:
- Często wyobraża sobie liczby jako mgliste zbiorowości jedynek
- Ma duże trudności z rozpoznaniem jakiejkolwiek struktury wewnętrznej w liczbach
- Nie pamięta w jaki sposób liczby są zapisywane
- Z trudem czyta liczby wielocyfrowe
- Nie rozumie struktury dziesiętnej systemu liczbowego
- Przejawia trudności z określeniem miejsca dziesiętnego liczby
- Czytanie liczb wielocyfrowych sprawia im trudność
- Czuje lęk przed matematyką
- Wykonywanie działań nawet prostych wymaga bardzo wiele wysiłku
- Często ponosi porażkę pomimo dużych chęci
- W konsekwencji traci motywacje do nauki matematyki, czuje nie gorszy od innych uczniów, traci wiarę w swoje możliwości
Oczywiście występowanie u dziecka /ucznia tych trudności, nawet kilku lub większości nie oznacza automatycznie, że dziecko ma dyskalkulie ale należy skierować swoje kroki do poradni psychologiczno – pedagogicznej w celu umówienia się na diagnozę, która będzie wnikliwymi wieloetapowym badaniem.
Trudności związane z dyskalkulia rozwojową przejawiają się nie tylko w trudnościach ściśle związanych z dziedzina nauki jaką jest matematyka często są one połączone i bardzo silnie związane z:
• Trudnościami z czytaniem i rozumieniem:
- Dziecko ma trudność ze zrozumieniem języka matematycznego nawet jeśli bardzo dobrze czyta
- Przy zadaniach bardzo długich, zapomina przed skończeniem czytania co było na początku
- Pomyłki następują podczas odczytywania liczb podanie wyglądających np 3 i 8 oraz 6 i 9
- Pomija przestrzenie pomiędzy liczbami 5 24 odczytuje jako 524
- Trudność sprawia czytanie liczb wielocyfrowych np 45007, 1008, 8032
- Ma trudność w rozpoznawaniu i stosowaniu odpowiednich symboli ( dodawania, odejmowania, mnożenia oraz dzielenia)
- Ma problem z odczytywaniem map, danych z wykresów i tabeli
• Trudności z pisaniem:
- Błędnie kopiuje np. z tablicy liczby, figury geometryczne
- Pisze symbole, liczby często zamieniając je i odwracając kolejność
- Nie potrafi napisać z pamięci liczb, obliczeń czy figur geometrycznych
- Ma trudność z poprawym zapisaniem liczby zawierającej więcej niż jedną cyfrę ( np zgubi zero pisząc dwa tysiące osiem jako 208, piętnaście zapisze jako 51)
• Problem z rozumowaniem pojęć i symboli:
- Trudność z rozumieniem symboli matematycznych
- Problem z oceną miejsca dziesiętnego liczby
- Problem z odczytywaniem danych z układu współrzędnych
- Trudności z zapamiętaniem wzorów potrzebnych do obliczenia np. pola figury
- Problem z rozumieniem pojęć związanych z wagą, przestrzenią, kierunkiem lub czasem
- Problem z rozumieniem pojęć takich jak dużo, więcej i najwięcej
- Trudność z powiązaniem terminów matematycznych z ich skórami np. Kilogram – kg
- Problem z zastosowaniem matematyki w zadaniach z treścią
• Problem z szeregowaniem liczb i faktami matematycznymi:
- Uczeń charakteryzuje się sztywnością w myśleniu czyli przejawia trudność w wybraniu właściwej strategii w rozwiązywaniu problemów i w zmianie strategii jeśli ta jest nieskuteczna
- Problem z następstwem kolejnych działań matematycznych
- Problem z oszacowaniem przybliżonych obliczeń
- Trudności z planowaniem np. planowanie jak zadanie rozwiązać jeszcze przed przystąpieniem do obliczeń
- Trudność z przechodzeniem z poziomu konkretów do poziomu abstrakcyjnego myślenia
• Cechy ogólne charakterystyczne dla osób z dyskalkulią rozwojową:
- Odczuwa lęk na samą myśl, że musi zająć się matematyką
- Przejawia brak zaufania do własnych kompetencji matematycznych
- Często rozwija strategie tzw. wyuczonej bezradności
- Wolniej pracuje i popełnia więcej błędów przez co czuje się „gorszy” od innych uczniów w klasie
- Oddaje prace niestaranne, pokreślone
- Niechętnie pracuje w grupach
- Ma niską samoocenę
Problemy w nauce matematyki mogą mieć różne podłoże dlatego też dokonanie trafnej diagnozy jest niezwykle ważne i bardzo trudne ale niezwykle ważne dla dalszej edukacji matematycznej ucznia.
Dobór testów do badania zależy od psychologa prowadzącego badanie w poradni psychologiczno – pedagogicznej do której udadzą się rodzice wraz z dzieckiem u którego podejrzewają tego typu trudności. Trzeba pamiętać, że ważne jest określenie możliwości ucznia a nie tylko poziomu osiągniętych wiedzy i umiejętności szkolnych w zakresie matematyki. Niepowodzenia w zakresie nauki matematyki mogą być spowodowane różnymi czynnikami. Diagnoza ma za zadanie określić czy problemy z nauce matematyki wynikają z dyskalkulii czy innych przyczyn, takich jak:
- Zaległości szkolne które uniemożliwiają zrozumienie i realizacje kolejnych tematów
- Problemów z czytaniem ze zrozumieniem
- Problemy grafomotoryczne ( popełnianie błędów przy odczytywaniu zapisanych przez siebie działań i w związku z tym niemożność wykonania prawidłowych obliczeń)
- Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej ( utrudniają np. naukę geometrii)
- Niska odporność na stres
- Problemy z koncentracja uwagi
- Problem z pamięcią długoterminową
Niektórzy uczniowie mogą przejawiać wyżej wymienione trudności jako współwystępujące z dyskalkulią, ale mogą też występować niezależnie od niej. W tym przypadku uczeń powinien pracować nad poprawą zaburzonych stref i nadrabiać w ten sposób zaległości szkolne.
Psycholog podczas badania powinien zebrać dodatkowe informacje o uczniu i jego trudnościach, aby prawidłowo rozpoznać przyczyny problemów szkolnych. Dlatego, tez w poradni psychologicznej podczas diagnozy przeprowadza się badania nie tylko pod kątem dyskalkulii, w o wiele szerszym aspekcie pozwalającym poznać zdolności ucznia pod kątem:
- Poziomu rozwoju intelektualnego
- Poziomu funkcji percepcyjno – motorycznych
- Funkcjonowania emocjonalnego i społecznego
- Określenie poziomu opanowania umiejętności szkolnych, czytania, pisania, liczenia
- Zebrania informacji od rodziców i nauczycieli ( wywiady, kwestionariusze)
- Obserwacji dziecka podczas pracy
- Analizy wcześniejszej dokumentacji ( poprzednie badania ucznia, wyniki w nauce, analiza zeszytów ucznia )
Efektem wieloetapowej i wnikliwej diagnozy jest opinia wydana przez Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczną, opinia składa się z opisu wyników testów przeprowadzonych podczas badania a w szczególności dostosowań wymagań edukacyjnych dla konkretnego ucznia, nauczyciele dzięki temu mogą w odpowiedni sposób pracować z uczniem z dyskalkulią i pomagać mu na poszczególnych etapach edukacji. W opinii również przedstawione są inne formy wsparcia dla ucznia z specyficznymi trudnościami w nauce skierowane do rodziców. Najważniejszy przekaz dla rodzica to „Wspieraj!!!!! Najważniejsze, abyś wspierał swoje dziecko, które przez problemy czuje się zawstydzone.”
Jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc
Nie zwlekaj! Wypełnij nasz formularz kontaktowy, aby umówić się na wizytę. Jesteśmy gotowi wspierać Cię na drodze do zdrowia psychicznego.
FAQ
Najczęściej zadawane pytania
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące naszych usług i procesu terapii.
Inne pytanie? Napisz do nas lub zadzwoń
Godziny otwarcia:
Pon – Pt 10:00 – 19:00
Sob 10:00 – 14:00
Jak Umówić Się na Wizytę?
Zadzwoń do nas lub skorzystaj z formularza kontaktowego, aby umówić się na wizytę.
Jak Przygotować Się do Terapii?
Przygotowanie się do psychoterapii to ważny krok, który może pomóc w maksymalizacji korzyści z tego doświadczenia. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc:
Zdefiniuj swoje cele: Zastanów się, co chciałbyś osiągnąć podczas terapii. Może to być lepsze zrozumienie siebie, radzenie sobie z lękiem czy poprawa relacji.
Zbieraj myśli i uczucia: Przed pierwszą sesją zapisz swoje myśli, uczucia i sytuacje, które chciałbyś omówić. Może to być pomocne w trakcie rozmowy z terapeutą.
Bądź otwarty i szczery: Terapia jest przestrzenią, w której możesz być sobą. Staraj się być szczery w swoich wypowiedziach, nawet jeśli są one trudne.
Zrozum, że to proces: Terapia to proces, który wymaga czasu. Nie oczekuj natychmiastowych rezultatów, a zamiast tego skup się na małych krokach.
Zadbaj o komfort: Wybierz miejsce, w którym czujesz się swobodnie, aby rozmawiać o swoich uczuciach i doświadczeniach.
Zrozumienie metod terapeutycznych: Zapoznaj się z różnymi podejściami do terapii, aby wiedzieć, czego się spodziewać.
Zadawaj pytania: Nie wahaj się zadawać pytań swojemu terapeucie. To pomoże Ci lepiej zrozumieć proces i oczekiwania.
Przygotuj się na emocje: Terapia może wywołać różne emocje. Bądź gotowy na to, że mogą pojawić się trudne uczucia, ale to część procesu.
Pamiętaj, że każdy proces terapeutyczny jest inny, a najważniejsze jest, aby znaleźć to, co działa dla Ciebie.
Czego Można Oczekiwać Podczas Sesji?
Podczas sesji psychoterapeutycznych można oczekiwać kilku kluczowych elementów, które pomagają w procesie terapeutycznym:
Bezpieczna przestrzeń: Sesja powinna być miejscem, gdzie czujesz się swobodnie, aby dzielić się swoimi myślami i uczuciami bez obawy o ocenę.
Rozmowa z terapeutą: Sesje zazwyczaj polegają na rozmowie, w której terapeuta wysłuchuje Twoich doświadczeń, myśli i emocji. Może zadawać pytania, aby lepiej zrozumieć Twoją sytuację.
Eksploracja tematów: Możesz omawiać różne kwestie, które są dla Ciebie ważne. To może obejmować przeszłe wydarzenia, aktualne problemy emocjonalne, relacje czy cele życiowe.
Refleksja i wgląd: Sesje mogą prowadzić do nowych wglądów i zrozumienia siebie oraz swoich zachowań. Terapeuta może pomóc Ci zobaczyć rzeczy z innej perspektywy.
Czas na emocje: Możesz doświadczyć różnych emocji podczas sesji, od radości po smutek. To naturalna część procesu terapeutycznego.
Planowanie działania: W miarę postępu terapii możesz pracować nad konkretnymi celami lub planować kroki, które chcesz podjąć poza sesjami.
Regularność: Sesje odbywają się w regularnych co tygodniowych odstępach. Tego mego dnia o tej samej godzinie.
Każda sesja jest inna, a tempo oraz tematy mogą się zmieniać w zależności od Twoich potrzeb i postępów. Ważne jest, aby być otwartym na proces i dać sobie czas na rozwój.
Czy oferujecie sesje online?
Rozumiemy, że sesje psychoterapeutyczne online mogą być wygodne, szczególnie dla osób, które mają trudności z dotarciem do naszej poradni stacjonarnie. Choć osobiście uważamy, że bezpośredni kontakt daje możliwość lepszego odbioru niewerbalnych sygnałów i wspiera głębszą relację terapeutyczną, oferujemy także sesje zdalne dla pacjentów, którzy z różnych przyczyn nie mogą uczestniczyć w terapii stacjonarnej.
Jeśli potrzebujesz takiej opcji, z przyjemnością umówimy się na sesję online.
Jak długo trwa typowa sesja terapeutyczna?
Typowa sesja psychoterapii zazwyczaj trwa 50 minut. Ten czas pozwala na głębsze zbadanie tematów poruszanych podczas sesji oraz na zbudowanie relacji między terapeutą a pacjentem.
Czy potrzebuję skierowania od lekarza?
W przypadku wizyty w prywatnej poradni psychoterapeutycznej nie jest wymagane skierowanie od lekarza. Możesz umówić się na sesję bezpośrednio, kontaktując się z poradnią. W przeciwieństwie do publicznej opieki zdrowotnej, gdzie skierowanie jest często konieczne, w prywatnej praktyce masz więcej swobody w wyborze terapeuty i ustalaniu terminów wizyt.
Warto jednak przed pierwszą sesją dowiedzieć się, jakie informacje lub dokumenty mogą być potrzebne, aby proces przebiegł sprawnie.