01.
Kilka słów o diagnozie dysleksji…
W obrębie dysleksji rozwojowej najczęściej diagnozuje się:
▪ dysleksję – specyficzne trudności w czytaniu,
▪ dysgrafię – trudności w zakresie pisania związane z jego stroną graficzną,
▪ dysortografię – specyficzne trudności w pisaniu związane z częstym popełnianiem rozmaitych błędów, w tym ortograficznych, pomimo znajomości zasad poprawnej pisowni,
▪ dyskalkulię – specyficzne trudności w nauce matematyki, a przede wszystkim w rozwiązywaniu zadań matematycznych.
W zakres diagnozy specyficznych trudności w nauce czytania i pisania wchodzi badanie inteligencji, ponieważ dysleksję można zdiagnozować wówczas, gdy poziom rozwoju intelektualnego dziecka mieści się w normie (w szczególnych przypadkach dopuszcza się postawienie diagnozy dysleksji u dziecka, którego rozwój intelektu przebiega na poziomie niższym niż przeciętny).
Dysleksję diagnozuje się po ukończeniu przez dziecko klasy trzeciej szkoły podstawowej. Do tego czasu warto badać występowanie specyficznych trudności w nauce czytania i pisania, aby poznać przyczyny problemów edukacyjnych dziecka i wdrożyć adekwatne dla niego formy wsparcia w procesie nauki. Przed ukończeniem klasy trzeciej można zdiagnozować występowanie ryzyka dysleksji.