top of page
02.

Czym jest ocena gotowości szkolnej?

Ocenę gotowości szkolnej przeprowadza się zwykle przed rozpoczęciem przez dziecko edukacji w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Diagnosta podczas badania bierze pod uwagę rozwój dziecka w różnych sferach, w tym przede wszystkim w zakresie obszaru poznawczego i emocjonalno – społecznego.

Obecne prawo nakłada obowiązek szkolny na dzieci siedmioletnie, ale dopuszcza możliwość jego rozpoczęcia także przez sześciolatki. Jeśli sześciolatek zrealizował tak zwane roczne przygotowanie przedszkolne, rodzic może zdecydować o zapisaniu go do szkoły, do klasy pierwszej. W przypadku braku rocznego przygotowania przedszkolnego konieczne jest przedstawienie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

 

Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju każdego dziecka. Jeśli jego psychiczny i fizyczny rozwój świadczy o gotowości do podjęcia nauki, wówczas bez trudu i z radością opanowuje podstawy edukacji. Może bez przeszkód rozwijać swój intelektualny i osobowościowy potencjał. Istnieją wszelkie podstawy, by zakładać, że takie dziecko ma wielką szansę na to, by w przyszłości osiągnąć sukcesy edukacyjne, zawodowe i osobiste na miarę swoich wrodzonych możliwości.

Nie można jednak zapominać, że gotowość do podjęcia nauki szkolnej nie jest czymś, co dziecko osiąga automatycznie w pewnym wieku. Uzależnione jest to od wielu czynników, takich jak np. wrodzone możliwości dziecka oraz umiejętności zdobyte w procesie socjalizacji i wychowania rodzinnego i przedszkolnego. Badania prowadzone w Polsce pokazują, że co trzecie dziecko na początku nauki w szkole nie jest do niej jeszcze gotowe. Część z nich w sposób naturalny przezwycięża trudności, jeśli jednak braki i opóźnienia rozwojowe dziecka są zbyt duże i dotyczą wielu sfer, mogą stać się przyczyną późniejszych kłopotów i trudności i to nie tylko w dziedzinie nauki.

 

Dojrzałość szkolna (gotowość do podjęcia nauki) to taki moment w rozwoju dziecka, kiedy występuję zainteresowanie dziecka uczeniem się, chęć bycia uczonym i samodzielnego uczenia się, kontynuowanie zainteresowania pomimo trudności i niepowodzeń, osiąganie postępów w uczeniu się (za E.B. Hurlock).

Postępowanie diagnostyczne w przypadku gotowości szkolnej powinno mieć charakter interdyscyplinarny.

 Diagnoza gotowości szkolnej obejmuje:

•           wywiad z rodzicami;

•           badanie pedagogiczne i psychologiczne;

•           analizę funkcjonowania dziecka pod kątem psychomotoryki, percepcji, sfery poznawczej i mowy, emocji i funkcjonowania społecznego;

•           wydanie opinii respektowanej przez szkoły.

Red%20Leaves_edited.jpg
bottom of page